Biznesowe small talks, nie taki diabeł straszny

2 marca 2014

Czy zdarza Ci się unikać rozmów z ludźmi w biznesie? Czy boisz się przyjęć, bankietów, konferencji i innych imprez towarzyskich związanych z biznesem Czy bezskutecznie silisz się na utrzymanie znaczących, długoterminowych znajomości w pracy?

Nie jesteś sam. Wielu z nas jest pełna obaw o takie sytuacje, ponieważ większość z nas albo nienawidzi wchodzić do pokoju, gdzie nie zna nikogo, albo nie lubi spędzać czasu z ludźmi który nie zna dobrze. Przy odrobinie praktyki i skorzystaniu z poniższych porad, będziesz czuł się jak ryba w wodzie.

  1. Przedstawienie się i inicjacja.

    Po prostu, zainicjuj rozmowę zwykłym „cześć” ! Jeśli rozpoznajesz kogoś albo ledwo znasz, przypomnij się i przedstaw się. Bądź uważny kiedy druga osoba się przedstawia (być może znasz go jako Marcela, a rzeczywiście ma na imię Marek) i używaj jego imienia podczas całej konwersacji. Pomoże Ci to zapamiętać go w dłuższej perspektywie, a także nawiązać bardziej personalną relację. Biorąc odpowiedzialność za rozmowę i jej inicjację, poczujesz, że masz większą kontrolę nad tym w którą stronę dryfuje rozmowa.

  2. Użyj lodołamacza. Łodołamacz to nie tylko sposób na poznanie nowych ludzi, ale dobry sposóbna rozpoczęcie rozmowy. Na przykład użycie takiego lodołamacza : „Opowiedz mi o swojej konferencji w zeszłym tygodniu…” zamiast zwykłego cześć, może zaprowadzić Cię do bardziej owocnej rozmowy, aniżeli do krępującej ciszy. Do innych lodołamaczy możemy zaliczyć:„Przypomnij mi nad jakim projektem obecnie pracujesz” „Co uważasz, za najbardziej przyjemny aspekt twojej pracy?” „Opowiedz mi o twojej historii z ….” „Jak to się stało, że znalazłeś się w branży logistycznej?”
  3. Wyraź zainteresowanie i podejmij wysiłek.

    Musisz być zainteresowany jeśli chcesz być interesujący. Częścią Twojej pracy jest rozpoczęćie rozmowy po to by zachęcić rozmówcę do podjęcia konwersacji. Słuchaj co twój rozmówca mówi i zadawaj odpowiednie pytania. Wyciągnij najistotniejsze punkty z jego wypowiedzi i stwórz w swojej głowie listę pytań które możesz zadać by rozwinąć pewne wątki. Jeśli przykładowo rozmawiasz z Karoliną z działu marketingu, zapytaj nad czym pracuje, jakie są najnowsze strategie, jaki ma wpływ na nową kampanię marki. Jest to świetny sposób na wywołanie burzy mózgów na temat przyszłych projektów, możesz dowiedzieć się nieco o potencjalnych klientach i zbudować trwałą relację biznesową. Mając na uwadze powyższe wskazówki, bądź pewien, że nie zadajesz zbyt dużo pytań, nikt nie chce być przepytywany jak na przesłuchaniu. Nie graj detektywa. Powinien to być swobodny przepływ i równowaga.

  4. Znajdź wspólną płaszczyznę.

    Niezależnie od tego czy rozmawiasz z nowym współpracownikiem czy z osobą która występowała podczas konferencji, ważne jest, aby utrzymać się na podobnym gruncie. Tak długo, jak pozostaniesz w temacie, który jest obojgu wam znany – jak konkretna dziedzina czy impreza na której jesteście – będziesz mógł się łatwo komunikować. Uważasz, że dzisiejsze seminarium jest pomocne? Wiesz może czy były jakieś nowości w tym tygodniu? Unikaj kontrowersyjnych tematów jak polityka, religia, relacje osobiste i problemy rodzinne i trzymaj się tego co ogólnie obowiązuje.

  5. Przezwycięż długie pauzy.

    Jeśli trafisz na niewygodną przerwę w trakcie rozmowy, to do Ciebie należy podtrzymanie rozmowy. Wypróbuj jakiś pomysł by ożywić rozmowę. Powiedz: „ To wspaniałe mieć konferencję w tak egoztycznym miejscu. Byłeś już w Meksyku’? Możesz użyć także pauz w rozmowie jako szansę na powiedzenie komplementu swojemu międzynarodowemu rozmówcy. Wypróbuj „Jestem pod wrażeniem tego, co robisz dla naszego azjatyckiego biznesu. Wprowadzenie tego rozwiązania zaowocowało dużym postępem w dziale technologii”. To jest też dobry czas na wtrącenie czegoś z wątków z początku rozmowy.

  6. Ustalenie granic osobistych.

    Jeśli ktoś pyta o sprawy osobiste, np. o to gdzie studiowałeś, albo ile masz dzieci, możesz śmiało dzielić się takimi informacjami, ale miej na uwadze jak bardzo osobistych informacji udzielasz. Oczywiście, Twój związek może skorzystać, jeśli się okaże, że wasze żony są lekarzami, ale oceń wartość tego tematu i jego wpływ na relację. Jeśli rozmowa zaczyna się zbytnio skupiać się na szczegółowych informacjach z twojego życia prywatnego, networking nad którym właśnie pracujesz może spełznąć na niczym. Ujawnianie zbyt wiele danych osobistych, w otoczeniu biznesowym może być nieodpowiednie. Skup się na tym by mieć na uwadze cały czas główny wątek rozmowy.

  7. Zakończ z pomysłem.

    W wielu sytuacjach biznesowych, ważnym jest by nawiązać kontakt z kilkoma osobami i poruszać się po pokoju. Jeśli jesteś w zarządzie zawsze dobrze jest by by nawiązać kontakt i krótką rozmowę z tak wieloma Twoimi pracownikami i współpracownikami jak to możliwe. Czasem zdarza się odpowiedni moment, by zakończyć rozmowę i przejść dalej. Znajdź ten właściwy moment i ulotnij się klasą, możesz powiedzieć np: „Bardzo miło mi się rozmawiało z Tobą o tym spotkaniu. Mam twoja wizytówkę, będziemy w kontakcie, w tym tygodniu skontaktuję się aby dokończyć temat”. Miej plan działania który jest wykonalny i określa czas kiedy kończysz rozmowę. I najważniejsze, jeśli mówisz, że zamierzasz coś zrobić, zrób to.

2 Comments

  1. Grzesiek pisze:

    Prowadzicie szkolenia z tego zakresu?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona jpmmarketing.pl korzysta z plików Cookie (Ciasteczka). Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies.
Czytaj więcej