Opinie o produktach w sklepie internetowym — jak o nie dbać?

2 maja 2023

Jednym z najważniejszych elementów karty produktowej w sklepie internetowym jest miejsce na opinie oraz recenzje danego produktu. Ma wpływ zarówno na podejmowane przez potencjalnych klientów decyzje zakupowe, jak i pozycjonowanie w Google. Dowiedz się, jak powinna wyglądać przestrzeń dla zadowolonych i niezadowolonych konsumentów, aby pozwolić rozkwitnąć twojemu biznesowi online.

Dlaczego opinie o produktach w sklepie internetowym są tak istotne?

Dla właściciela sklepu internetowego zrozumienie, jak wykorzystywać opinie i oceny klientów, może być potężnym czynnikiem wpływającym i na lepszą konwersję w e-commerce, i na powtarzalność zakupów. Recenzje produktów pozwalają klientom na pozostawienie szczerych opinii o swoich doświadczeniach z produktami i usługami, pomagając innym osobom w podejmowaniu świadomych decyzji o zakupie. Tak zwany społeczny dowód słuszności jest jednym z najskuteczniejszych mechanizmów przekonywania i wywierania wpływu, zatem mądrze przemyślany moduł z opiniami pozytywnie przełoży się na sprzedaż.

Pozytywne recenzje mogą być wykorzystywane jako narzędzie do identyfikowania cech produktów, które są na topie. Analiza popularnego asortymentu odpowiada na pytanie, co się sprzedaje. Dzięki opiniom możemy dowiedzieć się, dlaczego akurat ten konkretny asortyment przyciąga uwagę. Powierzchowne spojrzenie na statystyki doprowadza często do refleksji, że klienci podążają za modą czy marką. Głębszy wgląd pozwoli zweryfikować, jakie potrzeby w ten sposób zaspokajają i czego wymagają od produktu.

Kolejną istotną cechą opinii jest zwiększanie zaufania i lojalności wobec marki. Negatywne recenzje pomagają właścicielom sklepów lepiej zrozumieć, gdzie mogą poprawić swoje produkty lub usługi. W ten sposób oceny tworzą cenny pomost komunikacyjny między marką a klientami. Dlatego włączanie opinii i ocen klientów jest istotną częścią strategii marketingowej każdego właściciela sklepu internetowego.

Ostatnim argumentem przemawiającym za wagą opinii w sklepie internetowym jest wpływ tego elementu karty produktowej na pozycjonowanie. W 2022 roku spośród 8 aktualizacji algorytmu Google potwierdzonych przez deweloperów wyszukiwarki aż 3 odnosiły się bezpośrednio do recenzji produktów. Mimo iż dotyczyć miały przede wszystkim zapytań w języku angielskim, jednak ich wpływ na pozycje dostrzegali także specjaliści SEO z największych polskich platform e-commerce. Komentarze klientów stały się zatem jednym z istotnych czynników w pozyskiwaniu ruchu organicznego.

Jak zdobyć więcej opinii o produktach?

Aby zdobyć więcej recenzji i ocen produktów, można zastosować kilka prostych taktyk:

  1. Maksymalnie skracaj i upraszczaj drogę użytkownika do zostawienia recenzji.
  2. Podstawą jest zwracanie się bezpośrednio do klientów, wysyłając im e-maile lub SMS-y z prośbą o wyrażenie opinii po tym, jak otrzymają już produkt.
  3. Firmy mogą zachęcać do wystawiania recenzji, oferując zniżki lub inne nagrody.
  4. Niektóre sklepy prowadzą rankingi recenzentów i przyznają specjalne rangi najchętniej komentującym.
  5. Skutecznym sposobem jest też wyróżnianie szczególnie rozbudowanych opinii, co daje klientom poczucie, że ich zdanie się liczy.
  6. Inną metodą docenienia jest wspomnienie o zapadającym w pamięć komentarzu we wpisie blogowym, gdzie tworzymy rankingi oraz porównania podobnych produktów.
  7. Do dalszego zamieszczania recenzji zachęca także reakcja sklepu, czy to w postaci zwykłego lajka lub krótkiego komentarza z serduszkiem, czy rzeczowej, uprzejmej i doceniającej odpowiedzi na negatywną opinię.
  8. Jeśli w przypadku produktów z asortymentu sklepu liczy się warstwa wizualna, cenna może okazać się możliwość umieszczania w opinii multimediów.

Każda z tych technik może pomóc firmom w budowaniu reputacji marki, zwiększając zaufanie klientów i wpływając pozytywnie na sprzedaż i przychody. Dlatego firmy powinny stosować te taktyki jako część swojej strategii marketingowej, aby zwiększyć liczbę recenzji i ocen produktów od zadowolonych konsumentów. User-Generated Content niesie ze sobą olbrzymią wartość, więc nie warto zostawiać tej kwestii przypadkowi.

Wpływ recenzji i opinii na pozycjonowanie i SEO

Recenzje mają wpływ nie tylko na decyzje zakupowe oraz szansę przekonania danego klienta do ponownego skorzystania z usług sklepu internetowego. Jak zostało już wspomniane, opinie na karcie produktowej są także istotnym czynnikiem w procesie pozyskiwania ruchu z Google. Sprawiają, że na podstronę z produktem trafia stale świeży content, który jest bardzo doceniany przez algorytmy wyszukiwarki. Nabywcy posługują się także językiem naturalnym dla użytkowników danego przedmiotu, co zwiększa szansę na zdobycie pozycji na zapytania „z długim ogonem”, czyli bardzo szczegółowe.

W jaki sposób sprawić, aby komentarze klientów wspomagały pozycjonowanie sklepu internetowego?

  • Moduł z opiniami powinien być umieszczony w strukturze karty produktowej w takim miejscu, aby jego wygoda dla użytkownika pod kątem UX była oczywista także dla bota.
  • Zadbaj, aby przy większej liczbie opinii wszystkie były dostępne dla botów Google, szczególnie jeśli w celu ich przejrzenia należy rozwinąć okienko lub przejść na kolejną stronę.
  • Nie zapomnij o odpowiednim oznaczeniu recenzji w kodzie strony. Wdrożenie danych strukturalnych Schema pomaga botom w lepszym rozumieniu contentu oraz jego przeznaczenia.
  • Odpowiednie dane strukturalne sprawią także, że oceny produktów w formie gwiazdek pojawią się w wynikach wyszukiwania, co wpływa pozytywnie na CTR.
  • Zachęcając klientów do zostawiania recenzji w automatycznych mailingach czy SMS-ach, delikatnie sugeruj, jakie kwestie mogą poruszyć. Zwiększy to prawdopodobieństwo użycia wartościowych fraz oraz poruszenia istotnych tematów.
  • Odpowiednich słów kluczowych używać możesz także w odpowiedziach oraz podziękowaniach za pozostawienie opinii.

Jak reagować na negatywne opinie o produktach w twoim sklepie internetowym?

Otrzymanie negatywnej recenzji może być trudne, zwłaszcza jeśli nie tyle dyskredytuje jakość produktu, co dotyka bezpośrednio obsługę w sklepie internetowym oraz kwestionuje poziom organizacji. Ważne jest, by pamiętać o zachowaniu profesjonalizmu i uprzejmości, niezależnie od tego, jak bardzo jesteś sfrustrowany. Przed odpowiedzią weź kilka głębokich oddechów i daj sobie czas na ochłonięcie. Następnie postaraj się zrozumieć, skąd pochodzi recenzent — czy było to nieporozumienie? Czy doszło do błędnej komunikacji?

Kiedy już spojrzysz na sytuację z ich perspektywy, przygotuj odpowiedź, która okaże zrozumienie i empatię. Przeproś i podziękuj za czas poświęcony na pozostawienie opinii. Nawet negatywne i toksyczne recenzje mogą pomóc w zidentyfikowaniu obszarów wymagających poprawy. Następnie opracuj możliwe do wykonania kroki, które pozwolą rozwiązać problem, który został poruszony, i zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości. Zawsze kończ zaproszeniem do dialogu — w końcu nikt nie lubi czuć się ignorowany lub niewysłuchany.

Profesjonalne i pełne wdzięku traktowanie negatywnych opinii może w znacznym stopniu przyczynić się do rozładowania napięcia i przywrócenia spokoju. Dlatego nie zapominaj — poświęć czas na oddech, zastanowienie się, co poszło nie tak, przygotowanie przemyślanej odpowiedzi i szczerość. Może się nawet okazać, że autor negatywnej recenzji ochłonie i złagodzi swój komentarz!

Opinie i oceny produktów w sklepie internetowym — podsumowanie

Recenzje i oceny produktów są ważną częścią prowadzenia biznesu w sieci. Jako właściciel sklepu powinieneś wiedzieć, jaki wpływ mają one na twój biznes i czemu warto zadbać o ich pozyskiwanie. Przy odrobinie wysiłku możesz zwiększyć swoje szanse na zdobycie większej liczby recenzji, co w efekcie doprowadzi do poprawy SEO i pozycjonowania. Wykorzystując opinie na karcie produktowej, możesz usprawnić biznes online i lepiej służyć swoim klientom!

Masz pytania? Potrzebujesz pomocy? Napisz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona jpmmarketing.pl korzysta z plików Cookie (Ciasteczka). Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies.
Czytaj więcej