Pozycjonowanie w Mapach Google wesprzyj swoją stroną internetową
Wspomniana we wstępie niechęć lokalnych biznesów do rozwijania stron internetowych oraz ich optymalizacji pod kątem SEO może być doskonałą okazją dla twojej firmy. Twoja pozycja w Mapach Google skorzysta na kilku prostych zabiegach, które zastosujesz w obrębie własnej witryny.
Jeżeli Google Maps jest lub może stać się dla twojego biznesu istotnym źródłem nowych klientów, zadbaj o umieszczenie mapki oraz danych NAP w widocznym miejscu na swojej stronie internetowej. W optymalnym scenariuszu powinny być to elementy widoczne dla użytkowników oraz robotów Google jako jedna z pierwszych rzeczy po załadowaniu strony.
Kolejnym prostym do wdrożenia ulepszeniem jest dodanie do informacji o twojej lokalizacji danych strukturalnych Schema. To element kodu strony internetowej, w którym zawarte są wskazówki dla robota Google. Pomagają mu lepiej zrozumieć treści na stronie internetowej i ułatwiają wyszukiwanie. W tym przypadku informujemy robota Google, że nasza strona jest o firmie lokalnej, a także podajemy mu kilka dodatkowych informacji, takich jak adres, numer telefonu i godziny otwarcia.
Jeżeli użytkownicy wpisują w wyszukiwarce nie tylko frazy generyczne („restauracja”, „kwiaciarnia” czy „zegarmistrz”), ale również zapytania o konkretne usługi lub produkty, warto poświęcić im także oddzielne podstrony. W wyżej wymienionych przypadkach mogłyby to być na przykład wpisy dla takich fraz jak „włoska pizza”, „wiązanki nagrobne” czy „wymiana baterii w zegarku”).
Zadbaj o linkbuilding w lokalnych mediach
Okazje do zrobienia czegoś więcej niż konkurencja wynikają nie tylko z uciekania od technicznego i contentowego aspektu SEO na stronach internetowych małych biznesów. Jeżeli przyjmujemy, że Google przy ustalaniu pozycji bierze również pod uwagę siłę danego brandu, budowa rozpoznawalności twojej firmy w kontekstach lokalnych może być idealnym sposobem na zbudowanie przewagi konkurencyjnej w Mapach.
Nawet jeśli nie przejmowałeś się dotychczas pozyskiwaniem linków, zmień to z myślą o Google Maps. Co dadzą odnośniki do twojej strony internetowej w lokalnych mediach oraz wzmianki o firmie w miejscowym kontekście? Spowoduje, że Google będzie miał więcej informacji na temat tego, co oferujesz i gdzie można cię znaleźć. W ten sposób masz większą szansę na to, że Twoja firma zostanie wyświetlona jako pierwsza w rezultatach lokalnego wyszukiwania.
Uzupełnij wizytówkę Google o produkty
Kolejnym sposobem na wybicie się jest dokładne uzupełnienie wizytówki Google o produkty znajdujące się w twojej ofercie. W ten sposób promować można również usługi. Będzie to działało podobnie jak poszerzanie własnej witryny o podstrony poświęcone usługom. Dzięki temu Google zyska więcej informacji na temat możliwości, jakie rozpościerają się przed klientem odwiedzającym konkretne miejsce. Co za tym idzie, pokaże wizytówkę firmy na wyższej pozycji po wpisaniu przez użytkownika długiej i niezbyt precyzyjnej frazy.
Jakie informacje na temat produktów czy usług będą cenne dla potencjalnych klientów? Obok tak oczywistego elementu jak koszt warto pomyśleć o wskazaniu tego, jakie problemy rozwiązuje i jakie korzyści przynosi użytkownikom. Oczywiście nie będzie to możliwe w przypadku każdego biznesu, jednak kreatywność jest pod tym względem jak najbardziej wskazana.
Wprowadź frazy kluczowe do… rzeczywistych usług i produktów
Chociaż nie jesteśmy w stanie wpłynąć na treść opinii zamieszczanych przez klientów bezpośrednio, jak najbardziej uczynić możemy to siłą sugestii. Dlatego też informując klientów o ofercie (taką funkcję pełni na przykład menu w restauracji czy zestawienie cen za konkretne usługi w myjni samochodowej) warto posługiwać się frazami kluczowymi, które potencjalni nabywcy lub usługobiorcy wpisują w wyszukiwarkę. Istnieje szansa, że dodając komentarz z oceną posłużą się sformułowaniami, które pozostaną z nimi po wizycie.
Myślenie o ofercie przez pryzmat słów kluczowych niesie też wartość dodaną pod kątem biznesowym. W ten sposób znaleźć można opcje na poszerzenie oferty o elementy, których potencjalni klienci po prostu potrzebują. Czy będzie to nowe danie w menu, czy nadprogramowa usługa, to zawsze szansa na rozwinięcie biznesu!
Zadbaj o obecność firmy także w social media
Chociaż social media niekoniecznie mają bezpośredni wpływ na pozycję strony w Google, nie wspominając już o samym Google Maps, warto brać je pod uwagę przy planowaniu działań optymalizacyjnych związanych z local SEO. Z pewnością wpłynie to pozytywnie na komunikację z klientami, a także łatwiej będzie dotrzeć do nowych odbiorców. Czy będzie miało to jednak przełożenie na pozycję w Mapach?
Z pewnością widoczność firmy w Google Maps wspiera częstsze klikanie jej wizytówki przez użytkowników. Nawet jeżeli dowiedzą się oni o ofercie z Facebooka czy Instagrama, często i tak będą starali się znaleźć adres miejsca docelowego w Mapach. Zweryfikują tam w końcu drogę dojazdu, ruch w poszczególnych godzinach czy usługi lub produkty polecane w opiniach zadowolonych klientów. Ich kliknięcia, zwiększające CTR, to z punktu widzenia lokalnego pozycjonowania rzecz nie do przecenienia.