Jak traktować reklamy PPC, żeby rozwinąć biznes online?

1 lipca 2023

Reklamy PPC są jednym z najskuteczniejszych sposobów na dotarcie do klienta. Zanim zdecydujemy się przeznaczyć na nie konkretny budżet, warto dowiedzieć się, jak należy myśleć o kampaniach Google Ads w kontekście biznesowym. Podpowiadamy, kiedy warto pójść w ten rodzaj marketingu internetowego, ile trzeba przygotować na to środków oraz jak wybrać odpowiednią agencję do obsługi kampanii PPC.

Czym są reklamy PPC?

Reklamy PPC (Pay Per Click) to reklamy, w których właściciele witryn płacą za każde kliknięcie przez użytkowników w ustawioną przez nich reklamę. Oznacza to, że ponoszą koszty marketingowe jedynie w momencie, gdy odbiorcy faktycznie wejdą w interakcję z ich treściami, najczęściej klikając w link. Dzięki temu nie płaci się za pusty przekaz trafiający w próżnię. Innym stosowanym niekiedy określeniem na PPC jest CPC, czyli Cost Per Click.

PPC to domyślny system rozliczeń dla kampanii Google Ads. Umożliwia on nie tylko dotarcie do szerokiej sieci odbiorców przy pomocy spersonalizowanych reklam opartych na aktywności użytkowników, ale także stałe ich optymalizowanie. Jeżeli widzimy, ile płacimy za pojedyncze kliknięcie na konkretnych frazach i porównamy to z efektem w postaci konwersji, jesteśmy w stanie dobrać lepszą grupę docelową oraz dopasować do dotychczasowej swoje produkty lub usługi.

Co istotne, reklamy Google Ads trafiają nie tylko do osób wpisujących konkretne zapytania w wyszukiwarkę. W zależności od skali kampanii marketingowej można pokazywać je także na portalach internetowych współpracujących z Google, w Discovery, Google Maps czy na Gmailu. Można wykorzystywać je zarówno z myślą o nowych klientach, jak i remarketingu RLSA.

Kiedy warto postawić na reklamy PPC?

Reklamy PPC są dobrym pomysłem na pozyskiwanie ruchu w krótkim okresie czasu. Można powiedzieć, że do pewnego stopnia są odwrotnością pozycjonowania SEO. Wprawdzie trzeba płacić za pozyskiwanych klientów i będą oni trafiali do nas tylko tak długo, jak będziemy płacili, ale nie musimy przy tym inwestować pieniędzy w rozbudowany tematycznie content oraz czekać miesiącami na efekty.

Wszystko to oznacza, że najbardziej opłaca się inwestować w reklamy PPC, gdy istnieje potencjał szybkiego zwrotu z inwestycji. Możliwość efektywnego monitorowania ruchu i jego efektów sprawia, że zyski można w mądry sposób reinwestować, zarówno w kolejne kampanie SEM, jak i działania długofalowe, na czele ze wspomnianym SEO.

Innym obszarem, na którym wyróżniały będą się kampanie PPC, jest promowanie nowych firm. Nie mając rozpoznawalnej marki, w naturalny sposób nie przyciągają tak łatwo klientów, którzy lubią znane już sobie brandy. Płacąc wyłącznie za efekt, czyli kliknięcie, nie przepalają budżetu na reklamy mniej skuteczne wyłącznie z powodu małej rozpoznawalności. Możliwość śledzenia wyników na samym początku działalności jest także świetną okazją do szybkiej weryfikacji założeń biznesowych oraz wprowadzania zmian w ofercie.

Miesięczny i roczny budżet na reklamy PPC

Ustalenie budżetu na reklamy PPC zależy od celów i możliwości firmy. Przy ustalaniu budżetu najlepiej jest myśleć bardziej strategicznie, aby móc określić długoterminową wydajność i wyniki. Najlepiej jest połączyć te dwa podejścia: wizję krótkoterminową, aby monitorować skuteczność każdej kampanii PPC, oraz strategię układaną z myślą o całym roku, aby wykorzystać przegląd finansowy do stworzenia realistycznego budżetu reklamowego.

A jak podchodzić do ustalania budżetu na reklamy PPC, gdy robi się to po raz pierwszy i nie ma się oglądu rynkowych standardów oraz nie potrafi estymować spodziewanego zwrotu z inwestycji? Z pewnością warto wówczas zwrócić się do agencji Google Ads, która może podać orientacyjne kwoty na podstawie swoich doświadczeń z podobnymi branżami oraz badaniem słów kluczowych.

Pracownicy takiej firmy mają większe doświadczenie w utrzymaniu i optymalizacji długoterminowej strategii, co oznacza, że budżet będzie zabezpieczony przed przepalaniem. Wsparcie profesjonalistów pomoże ponadto skutecznie monitorować rozliczanie reklam oraz odpowiednio zarządzać ograniczonymi finansami na SEM. Przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z usług agencji warto jednak zweryfikować, czy odpowiednio dba o jakość reklam w Google.

Co charakteryzuje dobrą kampanię PPC?

Wyznacznikiem tego, czy agencja ma w planach przeprowadzenie kampanii Google Ads adekwatnej do naszych ambicji, może być spełnianie kilku podstawowych warunków dobrej reklamy PPC. Co powinno znajdować się wśród proponowanych działań?

  1. Ustalenie ogólnego celu i strategii reklamy — specjalista SEM pomoże w określeniu realistycznego celu kampanii, a także wskaże, jakie działania w określonym budżecie mogą do niego prowadzić.
  2. Pomoc w dobraniu odpowiedniego budżetu — chociaż stawki reklam PPC potrafią być bardzo dynamiczne i zmieniać się w zależności od wydarzeń rynkowych, pracownik uczciwej agencji nie będzie obiecywał gruszek na wierzbie i pomoże klientowi w przydzieleniu odpowiedniego budżetu do zakładanych celów.
  3. Tworzenie spersonalizowanych reklam — chociaż potrzebna jest do tego głębsza analiza i większość agencji nie będzie robiła tego przed podpisaniem umowy, warto podpytać, czy w ich repertuarze znajdują się taktyki dopasowywania przekazu do uzyskiwanych wyników oraz potrzeb targetu wynikających z bieżącej analizy.
  4. Wyznaczenie mierników sukcesu — przed podpisaniem umowy warto ustalić wraz z usługodawcą KPIs kampanii, choć niekoniecznie musi to być konkretna liczba kliknięć czy sprzedaż. Chodzi tu o wskaźniki, które pozwolą na monitorowanie postępów i sprawdzanie, czy wszystko zmierza w dobrym kierunku.
  5. Monitorowanie oraz raportowanie danych — podobnie jak ze wskaźnikami sukcesu, również w tym przypadku przed rozpoczęciem współpracy warto dowiedzieć się, w jaki sposób agencja zamierza optymalizować wyniki i raportować swoje działania.

Rozwiń biznes razem z nami!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona jpmmarketing.pl korzysta z plików Cookie (Ciasteczka). Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies.
Czytaj więcej