Czym jest mobilna wersja strony?
Mobilna wersja strony internetowej to zoptymalizowana wersja witryny, przygotowana specjalnie dla użytkowników urządzeń mobilnych. Musi być kompatybilna z systemami operacyjnymi na smartfony i tablety. Ogólnie rzecz biorąc, taka wersja strony zapewnia łatwy dostęp do informacji oraz wszelkich elementów klikalnych nie tylko na pełnoskalowym ekranie PC-ta czy laptopa.
Udział ruchu na stronach internetowych, którego źródłem są użytkownicy smartfonów, już kilka lat temu przegonił ten z wersji desktopowych. Co więcej, jego przewaga stale wzrasta. Według danych StatCounter w grudniu 2022 roku na całym świecie przekroczył już ponad 60%, a w Polsce wynosił 2 punkty procentowe więcej niż średnia globalna.
Nic dziwnego zatem, że tworzenie mobilnych stron internetowych jest dziś priorytetem. W przypadku sklepów internetowych jest to jeszcze istotniejsze, gdyż bezpośrednio przekłada się na wiele aspektów działalności e-commerce, od sprzedaży po marketing, co ma z kolei olbrzymi wpływ na wyniki finansowe.
Kluczowy jest wpływ responsywności na konwersję
Jakkolwiek nie przemyślelibyśmy perfekcyjnie lejka konwersji, brak dostosowanej wersji mobilnej ma szansę stuprocentowo odstraszyć 60% klientów, którzy z jakiegokolwiek powodu trafili na stronę. Jeżeli na którymkolwiek etapów swojej podróży w kierunku dokonania transakcji klient nie będzie mógł fizycznie przeklikać się przez stronę, zwyczajnie nie dokona zakupu.
W przypadku sklepów internetowych cierpiących na drobne problemy techniczne efekt nie jest oczywiście tak druzgocący, jednak stworzenie dobrze działającej wersji responsywnej oddziałuje pozytywnie na konwersję na każdym etapie lejka. Mobilna odsłona pomaga klientom zaoszczędzić czas i ułatwia im nawigację po stronie. Mogą łatwo przeglądać produkty i usługi, szybciej dokonać transakcji, a także bezproblemowo znaleźć w wolnej chwili coś, co widzieli na wersji desktopowej.
Bez perfekcyjnej wersji mobilnej przepalasz budżet PPC
Niedoskonałości wersji mobilnej sklepu internetowego mogą negatywnie wpłynąć na reklamy w social media. Brak responsywnych funkcji powoduje nieintuicyjną i uciążliwą nawigację po stronie. To w naturalny sposób zmniejsza zaś szansę, że odbiorcy skorzystają z oferty nawet wówczas, gdy są nią zainteresowani na tyle, aby kliknąć reklamę.
Skoncentrowanie się na stworzeniu responsywnej witryny mobilnej może poprawić wydajność reklam i przyczynić się do większej liczby konwersji. A mówimy tutaj o sytuacji, w której UI/UX sklepu internetowego kuleje tylko pod niektórymi względami. Gorzej, jeżeli po kliknięciu reklamy użytkownicy mobilni nie będą mieli dostępu do witryny w ogóle, a platforma i tak podliczy nas za kliknięcie w modelu PPC.
Co z możliwością targetowania reklam w social media na użytkowników wersji desktopowych? Z takiej opcji powinno się korzystać tylko w przypadku sytuacji, gdy lepszą konwersję zapewni skupienie lub sytuacja związana z przeglądaniem komputera na desktopie, na przykład w przypadku reklam B2B kierowanych do pracowników biurowych.
SEO od dawna działa na zasadzie mobile-first
W marcu 2018 roku Google oficjalnie ogłosiło preferowanie stron internetowych tworzonych z myślą o użytkowniku mobilnym. System Mobile-First Indexing miał na celu poprawienie doświadczenia użytkowników i optymalizacji stron internetowych dla urządzeń przenośnych. Stał się zatem częścią systemu indeksowania Google’a.
Sprawa jest w tym przypadku prosta — jeżeli sklep internetowy ma się dobrze pozycjonować, cała zawartość powinna być dostępna w wersji mobile równie łatwo i wygodnie, jak w przypadku wersji desktopowych. Ze względu na ograniczenia technologiczne, związane chociażby z optymalizacją wielkości pobieranych zasobów (użytkownicy mobile znacznie częściej korzystają z danych komórkowych niż użytkownicy PC-tów i laptopów), bywa to sporym wyzwaniem.
O czym pamiętać, zlecając i tworząc mobilną wersję sklepu internetowego?
Chociaż w przypadku każdego projektu do tworzenia wersji mobilnej sklepu internetowego podchodzi się indywidualnie, istnieje kilka elementów, na które zwracać trzeba uwagę w 99% przypadków. Wśród nich znajduje się:
- Dostosowanie do ekranu rozmiaru czcionki i odstępów między elementami.
- Zrobienie tego samego z innymi elementami interfejsu użytkownika.
- Skalowanie zarówno całej strony, jak i jej elementów graficznych.
- Zadbanie o kompresję grafik oraz innych elementów audiowizualnych.
- Dostępność oraz użyteczność menu.
- Przewijanie strony wzdłuż i wszerz.
- Ułatwienie dostępu do aktywnych pól tekstowych.
- Pop-upy z ofertami specjalnymi czy innymi istotnymi informacjami powinny z łatwością się zamykać.
Kiedy warto zastanowić się nad aplikacją mobilną dla swojego sklepu?
Nad oddzielną aplikacją mobilną dla swojego sklepu warto zastanawiać się tylko w momencie, gdy mamy szansę uzyskać odpowiednią skalę. To po prostu olbrzymi koszt, który w przeciwieństwie do reklam w Google, social media czy dobrego pozycjonowania nie zwróci się tak szybko i w sposób tak oczywisty. Zachęcenie klienta do zainstalowania aplikacji, czyli wykonania działania nieporównywalnie bardziej czasochłonnego, jest znacznie trudniejsze niż przyciągnięcie go na stronę internetową sklepu.
Posiadanie aplikacji mobilnej jest wskazane dla biznesów, które cieszą się na tyle dużym zaufaniem klientów, że chętnie podejmą oni wysiłek zainstalowania dodatkowego oprogramowania na smartfonie. Dobrze, jeżeli możemy dodać do tego szczególne korzyści, takie jak atrakcyjne rabaty. Programy lojalnościowe wspierały będą rozwój takiej aplikacji także w sytuacji, gdy oprócz sprzedaży internetowej sklep prowadzi także działalność na miejscu i może okazać klientom z appką specjalne względy.
A co zyskuje w zamian sklep? Przede wszystkim większą retencję. Bardzo łatwo wysłać do klientów spersonalizowane powiadomienia push lub przedstawiać im ofertę na bazie tego, czego dotychczas szukali w aplikacji. Na lojalność wobec marki wpływ ma również automatyczne powiadamianie o statusie zamówienia.