Karta produktu – jak stworzyć stronę produktową

2 lutego 2023

Nie ma wątpliwości, że karta produktu to podstawowy komponent e-commerce. Odpowiednio zaprojektowana i zoptymalizowana karta pozwala na przedstawienie oferty w sposób atrakcyjny dla klienta oraz ułatwia proces dokonywania zakupów. Jak stworzyć kartę produktu, która spełni oczekiwania? Czy istnieje uniwersalna recepta na idealną prezentację asortymentu, dzięki której sprzedaż wystrzeli w górę?

Czym jest karta produktowa?

Karta produktowa to jeden z kluczowych elementów e-commerce, odpowiadający za przedstawienie oferty sklepu internetowego w sposób atrakcyjny dla klienta i ułatwiający proces dokonywania zakupów. Jest to jedna z setek, tysięcy czy nawet milionów podstawowych podstron, które w sumie składają się na asortyment sklepu.

Waga karty produktowej jest nie do przecenienia. Właśnie w tym miejscu klient decyduje, czy chce kupić dany produkt, a zatem ocenia przystawanie oferty sklepu do swojej intencji zakupowej. Obok landing page jest zatem miejscem, w którym znacząco zwęża się lejek konwersji. Dlatego karta produktu musi koniecznie zostać odpowiednio zoptymalizowana pod kątem UX oraz dopasowana do wymagań klienta z danej branży.

Co więcej, solidna budowa oraz techniczna optymalizacja strony produktowej ma znaczenie nie tylko dla klienta. Jakość treści oraz sposobu jej prezentacji oceniają także roboty Google, które decydują na tej podstawie, czy warto podsunąć daną stronę użytkownikowi wpisującemu zapytanie w wyszukiwarce. Jeżeli odpowiedź jest pozytywna, perfekcyjna karta produktowa może przełożyć się na darmowy ruch wysokiej jakości — na stronę sklepu trafią w ten sposób klienci, którzy dokonać chcą transakcji.

Co powinna zawierać karta produktu w sklepie internetowym?

Budowa karty produktowej zależna jest od branży, w której działa dany sklep. Co więcej, jej wygląd oraz dostępne funkcje mogą różnić się także w zależności od kategorii. Na ogół prezentacja produktu w e-commerce nie obejdzie się jednak bez następujących elementów:

  • Nazwa produktu – element tyle oczywisty, co ignorowany, tymczasem mający znaczenie i dla użytkownika, i dla robotów Google’a.
  • Cena – kwestia istotna dla klientów, a jednocześnie pozwalająca na skuteczne zachęcenie do zakupu, na przykład poprzez wykazanie skali promocji i obniżki ceny względem standardowej.
  • Zdjęcia produktu – wizualna prezentacja sprzedawanej rzeczy pozwala klientowi zapoznać się z wyglądem produktu i uwypuklić jego najważniejsze cechy.
  • Kluczowe cechy produktu – największe zalety konkretnego produktu, które sprawią, że klient zechce go kupić.
  • Warianty – proste przełączanie pomiędzy różnymi wariantami jednego produktu, różniącymi się wyłącznie rozmiarem, kolorem czy formą opakowania, to kolejny element, który pomaga klientowi szybciej dokonać zakupu.
  • Opinie i recenzje klientów – komentarze dotyczące konkretnych produktów, które pomogą klientowi w podjęciu decyzji i uwiarygodnią ofertę sklepu jako tak zwany social proof.
  • Dostawa i płatność – informacje na temat możliwych opcji sfinalizowania transakcji oraz otrzymania produktu to istotna część karty produktowej.
  • CTA – klarowny komunikat Call to Action, najczęściej w formie kolorowego przycisku z zachętą do wykonania konkretnej akcji („dodaj do koszyka” czy „kup teraz”), pozwala klientowi przejść do kolejnego etapu kupna.
  • Produkty powiązane – sekcja, gdzie prezentuje się asortyment sklepu, który może zainteresować osobę przeglądającą kartę produktową. Często generowana jest automatycznie, na podstawie wyborów innych użytkowników, historii przeglądania lub zakupów konkretnego klienta albo podobieństwa w obrębie jednej kategorii.

Jak optymalizować kartę produktową pod kątem UX?

Karta produktowa jest kluczowym elementem lejka konwersji i musi skłonić użytkownika do dodania produktu do koszyka, ale jej poszczególne sekcje nie mogą pełnić wyłącznie funkcji perswazyjnej. Klient pod żadnym pozorem nie może zgubić się w gąszczu informacji o przedmiocie, o czym powinniśmy pamiętać przy projektowaniu strony. Trafiający do niego przekaz nie może przytłaczać, a sama ścieżka do nabycia produktu musi być naturalna.

Optymalizując kartę produktową pod kątem User Experience, należy:

  1. Dopasować konstrukcję strony do wymagań klienta z danej branży, tak aby karta produktu była przejrzysta i intuicyjna dla określonego segmentu odbiorców. Inaczej na szczegółowy skład kosmetyku zareagują osoby interesujące się kosmetykami naturalnymi i z dobrym składem, a inaczej entuzjastki drogeryjnych preparatów.
  2. Stosować krótkie, konkretne teksty i jasne komunikaty CTA, które nie zagmatwają klientowi procesu zakupu. Zamiast wierzyć na słowo, że kolor X albo kształt przycisku Y jest skuteczniejszy o 4,97% od odpowiednika Z, warto przygotować kilka wariantów i przeprowadzić testy A/B.
  3. Wykorzystywać atrakcyjne zdjęcia i grafiki, które przyciągną uwagę klienta oraz wyróżnią ofertę na tle konkurencji. W przypadku wysokomarżowych produktów można zainwestować w bardziej zaawansowane multimedia (zdjęcia 360, zdjęcia 3D, filmy).
  4. Umieszczać opinie i komentarze kupujących, które pozwolą klientowi zorientować się w jakości oferty i stanowiły będą dowód na to, że jego zainteresowanie produktem jest niebezpodstawne.
  5. Dostosowywać konstrukcję karty produktowej do kategorii, w której działa sklep – przykładowo warstwa wizualna ważniejsza będzie w segmencie kosmetycznym czy modowym, z kolei opisy kategorii produktowych mogą być bardziej rozbudowane w kategorii elektroniki.

Jak dostosować kartę produktu pod SEO?

Aby karta produktowa wpływała pozytywnie na pozycjonowanie sklepu internetowego w Google, warto dopracować następujące elementy pod kątem SEO:

  • Nazwa produktu – słowa kluczowe w karcie produktowej powinny korespondować z tymi, które wpisują użytkownicy w Google podczas poszukiwań określonego typu produktów. Warto umieszczać w nich więcej informacji, co pozwoli pozycjonować się na tak zwane „długie ogony”. To bardziej szczegółowe i mniej popularne frazy, które są dzięki temu jednocześnie mniej konkurencyjne.
  • Breadcrumbs – nazwy kategorii i konkretnej karty produktowej powinny być kodowane, a następnie wyświetlane jako breadcrumbs na karcie produktowej. Dzięki temu Google łatwiej zlokalizuje kartę produktową i oceni jej kategorie. Dodatkowo jest to ułatwienie dla użytkownika, który łatwiej porusza się w strukturze strony i może dobrać lepszy produkt lub zainteresować się asortymentem z tej samej kategorii.
  • Dane strukturalne – niewidoczne dla użytkownika, ale zawarte w kodzie strony oznaczenia poszczególnych elementów karty produktowej, które pomagają robotom Google zrozumieć zawartość strony i umieścić informacje dotyczące ceny, dostępności czy poszczególnych cech produktu bezpośrednio w wynikach prezentowanych użytkownikowi wyszukiwarki.
  • Kod strony — oprócz danych strukturalnych istotna jest także odpowiedni kod. Informacje powinny być łatwo dostępne dla robota Google (a więc nie mogą ukrywać się w skryptach JS), a klarowna struktura strony opisana tagami html z H dla nagłówków czy „alt text” dla obrazków na czele).
  • Linkowanie wewnętrzne — w obrębie podstrony z kartą produktu oprócz widocznych na całej stronie linków z menu czy breadcrumbs powinny widnieć także odnośniki do podobnych kategorii, wpisów blogowych czy indeksowanych tagów. Pozwala to lepiej orientować się botowi w strukturze strony i zwiększa szansę na lepszą pozycję w Google.

O czym musi pamiętać copywriter piszący skuteczny opis produktu?

Opis produktu to element, który w tworzeniu i optymalizacji karty produktowej jest spychany na dalszy plan. Dotyczy to szczególnie sklepów internetowych z szerokim asortymentem. Trudno wymagać, aby ktokolwiek dodawał unikatowe opisy dla kilku czy kilkunastu tysięcy produktów!

Wbrew obiegowym opiniom powtarzalne informacje, zaczerpnięte wprost od producenta czy dystrybutora, nie przekładają się negatywnie na pozycje w Google. Dla użytkownika najważniejsze jest natomiast, aby otrzymać całą wiedzę potrzebną mu do podjęcia decyzji co do zakupu.

Aby opis produktu był skuteczny i przydatny dla klienta, powinno się:

  1. Stosować krótkie, konkretne opisy, które zamiast barwnych i przesadzonych metafor pokażą precyzyjnie cechy danego produktu istotne dla klienta.
  2. Nie nadużywać języka korzyści, ograniczając się do wykazywania tylko najważniejszych benefitów płynących z kupna konkretnego produktu, a nie wymyślania na siłę jego zastosowań.
  3. Wykorzystywać synergię z wizualnymi aspektami karty produktowej, odwołując się w opisie do cech i elementów produktu, które klient będzie mógł sobie lepiej zwizualizować, a przez to poczuć.
  4. Różnicować treść w zależności od grupy docelowej produktu. Przykład? W przypadku kosmetyków naturalnych do pielęgnacji ciała ważniejsze będzie podkreślanie dobrego i zdrowego składu, podczas gdy w drogeryjnych kosmetykach do makijażu ważniejszym aspektem jest efekt płynący z zastosowania szminki czy pudru do twarzy.
  5. Skupiać na opisach wysokomarżowych produktów, nie przepalając środków na unikatowe treści dotyczące marginalnych i tanich przedmiotów. W ich przypadku wystarczy bazowy opis dostarczony przez producenta.

Skorzystaj z bezpłatnej wyceny i zaprojektuj z nami swój wymarzony sklep!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona jpmmarketing.pl korzysta z plików Cookie (Ciasteczka). Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies.
Czytaj więcej