UI/UX – czym się różnią? Na czym polegają?

1 sierpnia 2021

Wśród kluczowych pojęć dotyczących projektowania stron jednym z najpopularniejszych są UI/UX. Mimo iż rozszyfrowanie obu skrótów nie stanowi dla większości osób problemu, wskazanie praktycznych różnic w pracy UI czy UX designera może nastręczyć problemów. Taka wiedza może tymczasem przydać się nawet wówczas, gdy działania UI/UX chcemy przekazać jednej osobie.

Z naszego artykułu na temat UI/UX dowiesz się:

  1. Co to jest UI/UX?
  2. Czym zajmuje się UI designer?
  3. Jak prowadzi się badania UX?

Czym różni się UI od UX? Co oznaczają oba skróty?

Różnicę pomiędzy UI oraz UX w procesie tworzenia stron internetowych tłumaczy się często poprzez analogię do tworzenia produktów fizycznych: mebli, ubrań czy nawet nieruchomości. W takiej analogii designer zajmujący się User Interface odpowiada za zaprojektowanie rzeczy pod kątem jej działania, podczas gdy jego kolega od User Experience skupia się na przeanalizowaniu jej z punktu widzenia potencjalnych lub obecnych użytkowników.

Co zatem oznaczają oba skróty? Najprostsze definicje działań UI/UX to:

  • UI – User Interface – zaprojektowanie modelu współpracy użytkownika ze stroną i jej funkcjonalnościami.
  • UX – User Experience – zadbanie o bezproblemowe doświadczenie użytkownika z rozwiązaniami interfejsowymi.

Warto prześledzić na odpowiednich przykładach czemu określenia UI/UX designer nie są wbrew pozorom tożsame. Wiedza ta sprawi, że dwa różne zadania związane z projektowaniem stron internetowych nie staną się synonimem jednego procesu. Każdy z nich opiera się wszak na innych podstawach!

Jakie zasady musi brać pod uwagę UI designer?

Jako osoba odpowiedzialna za stworzenie systemu, w którym strona internetowa będzie dla użytkownika łatwa w obsłudze i przyjemna pod względem estetycznym, UI designer powinien stawiać na pierwszym miejscu funkcjonalność przyjętych rozwiązań oraz osadzenie ich w harmonijnym środowisku. To zasady naczelne, ale dodatkowo trzeba brać pod uwagę potrzeby biznesowe zleceniodawcy, możliwości techniczne oraz trendy web designu, do których przyzwyczajeni są odbiory.

W procesie projektowym uwzględnić należy więc następujące etapy:

  1. Zapoznanie się z potrzebami biznesowymi zleceniodawcy.
  2. Przygotowanie ogólnego zarysu projektu i jego funkcjonalności.
  3. Przeprowadzenie dogłębnego researchu i stworzenie pierwszych szkiców.
  4. Dobranie odpowiednich rozwiązań i wykreowanie funkcjonalnego interfejsu.
  5. Dostosowanie powstałego projektu na bazie testów oraz informacji zwrotnych.

Oczywiście jest to ogólny przegląd zadań, które stoją przed UI designerem. W zależności od przyjętej metodyki pracy cały ten proces może być znacznie bardziej rozbudowany albo… powtarzalny. Czym zajmuje się tymczasem UX?

Czy UX designer zajmuje się wyłącznie doświadczeniem użytkownika?

Fakt, bazowym celem UX designera jest zbadanie drogi, którą pokonują w zetknięciu ze stroną internetową użytkownicy. Ma to zrobić jednak w konkretnym celu – sprawienia, aby nakłonić do czegoś odbiorcę. Czy będzie to wzbudzenie zaufania, przekonanie do kontaktu czy może sprzedaż produktu – nie obejdzie się bez dokładniejszych analiz. O ile w przypadku działań UI mieliśmy do czynienia przede wszystkim z kreatywną pracą na bazie sprawdzonych rozwiązań designerskich, tak UX wymaga działania na twardych danych.

Skąd bierze się informacje dotyczące tego, jak z obsługą zaprojektowanej strony radzi sobie użytkownik? Troska o przyszłych klientów zleceniodawcy sprawia, że UX designer przeprowadza następujące badania:

  • Tworzenie person odpowiadających idealnym klientom.
  • Wywiady 1:1 z testerami lub użytkownikami kontrolnymi.
  • Zogniskowane wywiady grupowe (grupy fokusowe).
  • Ankiety z pytaniami dotyczącymi konkretnych elementów projektu.
  • Testy użytkowe połączone z jawną obserwacją.
  • Tworzenie map cieplnych (heat maps) związanych z konkretnymi akcjami.
  • Identyfikowanie punktów podróży klienta po stronie.
  • Testy A/B przeprowadzane już na żywym organizmie.

Mimo iż przy wielu projektach w branży marketingowej oraz IT jedna osoba zajmuje się UI/UX, osoby zatrudnione na takim stanowisku muszą sobie zdawać sprawę z różnic w procesach. Pomoże to w odpowiednim rozplanowaniu pracy i pozwoli na uniknięcie myślenia danymi tam, gdzie potrzebna jest kreatywność – i na odwrót.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona jpmmarketing.pl korzysta z plików Cookie (Ciasteczka). Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies.
Czytaj więcej