Lokalni przewodnicy Google to program oferowany użytkownikom, którzy lubią zamieszczać w Mapach opinie na temat odwiedzanych przez siebie miejsc. Po zapisaniu się do niego zyskują możliwość zbierania punktów za aktywność w Google Maps: lokalizowanie nowych miejsc, zamieszczanie wartościowych opinii, weryfikację informacji czy robienie zdjęć lub filmów. Na bazie przyznanych premii zdobywa się poziomy i awansuje w „hierarchii” przewodników.
Jakie wymagania należy spełnić, aby zostać lokalnym przewodnikiem Google? Według oficjalnych wytycznych należy:
Do programu zapisać można się pod tym adresem. Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie jak na tej funkcjonalności Map skorzystać mogą biznesy inwestujące w lokalne SEO, warto przyjrzeć się zachętom oferowanym lokalnym przewodnikom przez Google.
Bonusy przyznawane przez Google to klasyka programów mających generować content tworzony przez użytkowników. Opinie z Map zostały w prosty sposób zgrywalizowane. Przewodnicy otrzymują tym więcej punktów, im więcej wartości przyniosą ich aktywności. Otrzymują je w zależności od długości opinii oraz dodatkowej zawartości w rodzaju zdjęć lub filmów. Google Maps staje się w ten sposób coraz doskonalszym narzędziem, a użytkownicy chcą zdobywać więcej i więcej punktów, aby awansować na kolejne poziomy i zdobywać rangi, odznaki oraz inne symbole statusu.
Lokalni przewodnicy Google nie mogą oczywiście liczyć na zarobki. Nagrody również nie są gwarantowane, co wyraźnie podkreślone zostało na stronie internetowej programu. Co zatem prócz mechanizmu punktowego ma zachęcić do zostawiania opinii? To szansa uzyskania zaproszeń na specjalne wydarzenia oraz szybszego dostępu do testowanych dopiero funkcjonalności Google.
Lokalny przewodnik Google zostawiający dobrą opinię na temat firmy to marzenie każdego biznesu, który poznał już zalety pozycjonowania w Google Maps. Podobnie jak w przypadku standardowych komentarzy pozostawianych w Mapach przez klientów, i tutaj warto zadbać o sprawienie dobrego wrażenia. Z tą jednak różnicą, że lokalnych przewodników nie trzeba zachęcać do pozostawienia opinii. Przypomni im o tym nie prośba od sprzedawcy czy umiejscowiony w widocznym miejscu kod QR, lecz ich telefon na bazie historii lokalizacji.
Czy możemy zrobić coś, co wpłynie pozytywnie na pozostawione przez przewodników opinie? Oprócz zadbania o doskonałą jakość usług i produktów, powinieneś pomyśleć o:
Kultywowanie dobrych praktyk local SEO może sprawić, że zadowoleni klienci sami zadbają o darmową reklamę biznesu w Google. Jeśli ich pozytywne opinie będą miały obok siebie etykietkę „lokalny przewodnik”, wartość tylko wzrośnie!