W artykule na temat znaczenia landing page dla twojej firmy dowiesz się:
Landing page to podstrona lub mikrostrona internetowa, na którą trafić ma nasz klient. Stąd też nazywa się ją również stroną docelową lub, tłumacząc dosłownie z języka angielskiego, lądującą. Na nią bowiem kierowany jest klient i na niej powinien “wylądować”, czyli zawiesić swój wzrok i skupić całą uwagę.
Biorąc pod uwagę samą definicję, wielu marketerów skupia się przede wszystkim na reprezentatywnym aspekcie strony docelowej. Traktują ją jak sklepową witrynę, na której umieścić można ładnie skomponowaną wystawkę i czekać, aż przechodnie zachwyceni błyszczącymi światełkami wejdą do środka i rzucą się w wir zakupów. Tymczasem w żadnym wypadku nie powinniśmy traktować landing page wyłącznie jako wizytówki.
Każdą stronę lądującą tworzy się z konkretnym celem. Może być nim pozyskanie samych danych kontaktowych lub leadów, przekonanie odbiorcy do zapoznania się z bardziej szczegółową ofertą, zbudowanie świadomości na temat powstającego produktu, prośba o pozostawienie opinii, a w końcu nawet podziękowanie klientowi, co przełoży się na jego chęć do skorzystania z naszych usług w przyszłości.
W praktyce landing page jest zatem przedstawieniem usługi, produktu lub całej marki, którego główną rolę stanowi zrealizowanie określonego celu za pomocą odpowiednich środków perswazyjnych. Jakich dokładnie? To zależy już od rodzaju strony docelowej.
Na temat rodzajów stron docelowych można rozwodzić się godzinami. Teoretycy marketingu dzielą je ze względu na cele, formę czy typ odbiorcy. Głównym zamysłem naszego artykułu jest pokazanie, jak odpowiednia konstrukcja landing page’a przełoży się na pozyskanie przez ciebie klientów. Dlatego też skupimy się na dwóch najpopularniejszych rodzajach stron lądujących, których używamy w realizacjach dla naszych klientów. Są one absolutną podstawą w internetowym biznesie.
Landing page dla wielu biznesów jest drogą do pozyskiwania leadów, czyli kontaktów sprzedażowych. Lead jest jednym z najgorętszych terminów w marketingu internetowym i jak wiele innych, często używanych sformułowań, nie doczekał się jedynej i ostatecznej definicji.
W praktyce leadem nazywamy najczęściej dane klienta, który udostępnia je nam ze względu na wyraźne zainteresowanie ofertą. Skłonność do nabycia naszego produktu lub skorzystania z usługi jest w tym przypadku równie istotna jak same informacje kontaktowe. Leadem nie zawsze będzie określane wpisanie się na mailing, zostawienie adresu firmowego czy podanie numeru telefonu. Jest to bowiem coś więcej niż sam kontakt, a wielu marketerów nie waha się przed określeniem leadu nawet jako sytuacji sprzedażowej.
Dla biznesów online, które zajmują się różnego rodzaju usługami, a nie sprzedażą konkretnych produktów w formie materialnej, lead generation może być najskuteczniejszą formą pozyskiwania klientów. Nieprzypadkowo w tytule naszego tekstu stronę docelową określiliśmy mianem “rurociągu”. Jeśli zrobi się to dobrze, raz postawiony landing page nieprzerwanie dostarczać będzie nowych klientów.
Jak tego dokonać? Zdobywanie leadów przez landing page polega na:
Nie wszystkie biznesy internetowe opierają się na usługach, do których musimy przekonać pojedynczych klientów. W branży e-commerce bardzo popularny jest landing page typu click through. Jego głównym celem nie jest pozyskanie danych kontaktowych, lecz zachęcenie klienta do “przeklikania się” dalej i odwiedzenia strony, na której podjęta zostanie ostateczna decyzja zakupowa.
Landing page click through stanowi formę przystanku w drodze przez lejek zakupowy. Najczęściej używany jest pomiędzy reklamą a koszykiem zakupowym. Odwiedzając go, odbiorca poznaje lepiej nasz produkt, nie podejmując jednocześnie ostatecznej decyzji co do nabycia go. W jakim celu dodawać jeszcze jeden punkt na drodze do konwersji, skoro klient mógłby dowiedzieć się wszystkiego ze strony produktowej?
Klikając w reklamę, klient jest często wyłącznie zaciekawiony, a nie stuprocentowo przekonany do zakupu. Poprzez landing page tego typu ma utwierdzić się w przekonaniu, że produkt jest wartościowy. Nawet najlepszy opis produktowy nie będzie miał tymczasem takiego oddziaływania, jak dobrze zaprojektowana dedykowana strona click through. Nie możemy przy tym zapominać, że głównym celem jest tutaj zachęcenie do kliknięcia przycisku CTA (ang. call to action, czyli wezwanie do działania). Przeniesienie do koszyka zakupowego jest w końcu niezbędne, aby dopiąć transakcję.
Dobry landing page jest wypadkową mądrego projektu, solidnego wykonania oraz późniejszych testów praktycznych. Z naszych doświadczeń wynika, że większości błędów da się uniknąć już przy etapie planowania poszczególnych elementów strony docelowej. Pamiętamy przy tym jednak, że każdy produkt i usługa ma swoją specyfikę. Chociaż zawsze trzeba przystosować do nich projekt, są również kwestie uniwersalne.
Zebraliśmy więc garść porad jak zrobić landing page, który będzie służył jako przykład i da ci przewagę nad konkurencją:
1 Comment
[…] kupić dany produkt, a zatem ocenia przystawanie oferty sklepu do swojej intencji zakupowej. Obok landing page jest zatem miejscem, w którym znacząco zwęża się lejek konwersji. Dlatego karta produktu musi […]