Jeśli chcesz dowiedzieć się, ile kosztuje pozycjonowanie strony, powinieneś poznać następujące zagadnienia:
Jednym z najczęstszych sformułowań używanych przez specjalistów SEO, kiedy dopytuje się ich o różnego rodzaju techniki związane z pozycjonowaniem, są słowa “to zależy”. Nie inaczej będzie wówczas, kiedy zapytamy ich, ile dokładnie kosztuje pozycjonowanie strony. Aby uniknąć przepłacania za działania SEO, przed poproszeniem o ich wycenę koniecznie musimy wiedzieć, za co płacimy.
Jakie usługi oferują firmy, które zajmują się pozycjonowaniem stron internetowych? W szerokim wachlarzu ich kompetencji znajdują się m.in. następujące kwestie:
W zależności od konkurencji w danej branży, poruszanej tematyki oraz zakładanych efektów na każde z tych działań poświęcić należy zróżnicowane zasoby. Mowa tu zarówno o czasie pracy związanym z działaniami technicznymi oraz kreowaniem strategii, jak i pieniądzach przeznaczanych na treści oraz linki zewnętrzne. Nie bez znaczenia są też narzędzia, które trzeba wykorzystać przy badaniu poszczególnych elementów strony oraz działań konkurencji.
Zatem ile kosztuje pozycjonowanie strony? Na działania SEO wydamy najczęściej od kilkuset do kilkunastu tysięcy złotych. Koniecznie powinniśmy poprosić agencję marketingową lub wyspecjalizowaną firmę pozycjonerską o dookreślenie, czym dokładnie się zajmie i na jakie efekty możemy liczyć. W zależności od naszych potrzeb powinniśmy ustalić też konkretny system rozliczania.
Do najpopularniejszych opcji należą płatności abonamentowe, gdy zależy nam na długofalowej współpracy, lub pieniądze za efekty, kiedy wydajemy pieniądze wyłącznie za znalezienie się w top10 na poszczególne frazy. Niektóre firmy oferują również opcję płatności za konwersję, czyli osiąganie konkretnych celów biznesowych.
Zagadnienia techniczne związane z optymalizacją samej strony internetowej to tylko jedna składowa kosztów SEO. Wiele z wymienionych wcześniej kwestii wymaga jednak także tworzenia contentu. W tym przypadku pod uwagę brać musimy nie tylko jakość, ale też ilość. Inaczej będzie wyglądała cena treści ograniczającej się do landing page’a oraz podstawowych podstron, a inaczej koszt dziesiątków czy nawet setek zoptymalizowanych opisów produktowych.
W zależności od zapotrzebowania i typu strony, odpowiedź na pytanie ile kosztuje pozycjonowanie strony może zawierać w sobie cenę:
Wiele zależy też od posiadanych już przez nas treści. Może okazać się, że w ramach działań związanych z naszą stroną (tak zwane on-site SEO) potrzebna będzie tylko optymalizacja nagłówków, tytułów czy powiązanie ich ze sobą mądrym linkowaniem wewnętrznym. Podobnie jak w przypadku działań technicznych są to jednak kwestie, które trzeba planować długofalowo. Jeśli zależy nam na szybszych efektach, do ceny pozycjonowania strony będziemy musieli doliczyć kampanię SEM.
W wielu przypadkach pozycjonowanie strony przynosi pierwsze efekty dość szybko. Skok w liczbie odbiorców i potencjalnych klientów w sposób błyskawiczny zapewniają jednak kampanie SEM. Search Engine Marketing polega na łączeniu standardowych działań SEO z reklamami. W najpopularniejszym wariancie płacimy wówczas w systemie Google Ads za kliknięcia (tzw. model PPC, czyli “pay per click”), które przenoszą klientów na naszą stronę. To jednak nie jedyny koszt, na jaki musimy się nastawić.
Ile kosztuje pozycjonowanie strony, jeśli działania SEO chcemy wesprzeć reklamą PPC w Google? Cena reklamy zależała będzie od tego, czy nasza konkurencja również reklamuje się w przeglądarce i na jakie konkretnie słowa kluczowe chcemy wyskakiwać na pierwszej pozycji. Dodatkowo musimy oczywiście doliczyć pracę specjalisty SEM. Samo ustawienie kampanii to nie wszystko, gdyż bezrefleksyjne wrzucanie pieniędzy kończy się “przepalaniem” budżetu.
Certyfikowany specjalista Google Ads jest w stanie na bazie swojego doświadczenia oraz bieżących wyników optymalizować reklamy. Przekłada się to na mniejszy koszt każdego kliknięcia oraz większy współczynnik konwersji. Wyszkolone oko jest w stanie przeanalizować dotychczasowe efekty na tyle kompleksowo, aby każda kolejna złotówka wydana na kampanię SEM przynosiła jeszcze większy zwrot. Myśląc o koszcie pozycjonowania strony, należy mieć w głowie również tego typu wydatki.