Web design w 2021 roku. Jakie trendy bierzemy teraz pod uwagę?

25 maja 2021

Trendy w web designie są zmienne, dlatego też zawsze staramy się być na bieżąco z aktualnymi tendencjami. Co bierzemy pod uwagę w 2021 roku? Przygotowaliśmy listę 5 kwestii, na które zwracamy obecnie jeszcze większą uwagę niż wcześniej.

Jakie trendy web designu rozwinie lub pogłębi 2021 rok? Najważniejsze kwestie mogą obejmować:

  1. Digital First
  2. Multimedia
  3. Zdrowie użytkownika
  4. SXO
  5. Efekty parallax

1. Digital First

2021 rok następuje po naprawdę dziwnych miesiącach, w których życie większości ludzi wywróciło się do góry nogami. Wiele biznesów musiało postawić na znane z teorii komunikacji „digital first”, czyli myślenie w pierwszej kolejności o użytkownikach nowych mediów. Poważnie wpłynie to na web design w 2021 roku. W jaki sposób?

Niezależnie od branży i ostatecznego celu, przy projektowaniu strony internetowej w 2021 roku będzie myślało się o niej jako podstawowym obszarze kontaktu z klientem. Przenoszenie kolejnych obszarów życia do przestrzeni wirtualnej nie musi być wieczne, powoli wracać będziemy do normalności, ale wiele przyzwyczajeń wyuczonych przez ostatnie miesiące zostanie z nami na dłużej.

Nawet jeżeli usługi czy produkty bazują na realnym doświadczeniu, w pierwszej kolejności myśleć trzeba o nich w kontekście sieci.

2. Multimedia

Na przestrzeni ostatnich lat web design podchodził do multimediów w sposób bardzo polaryzujący. Albo były one elementem dominującym, albo unikano ich jak ognia. W 2021 roku nawet wielbiciele daleko posuniętego minimalizmu nie będą mogli już dłużej uciekać od inkorporowania na strony internetowe różnych form przekazu audiowizualnego.

Na całe szczęście nie oznacza to, że musimy pogodzić się z atakującymi zewsząd filmikami lub agresywnymi dźwiękami. W najbliższych miesiącach, a zapewne i latach, obserwowali będziemy trend dopełniania minimalistycznych rozwiązań jak najbardziej harmonijnymi multimediami. Nie po to, aby przykuć wzrok, ale dać różnym grupom klientów możliwość wyboru ulubionej formy contentu.

3. Zdrowie użytkownika

Kolejnym trendem na najbliższą dekadę, który ściśle wiąże się z doświadczeniami i nauką wyniesionymi z trudnego poprzedniego roku, będzie dbałość o zdrowie użytkownika. Chodzi tu oczywiście o jego kondycję psychiczną. Web design w 2021 roku starał będzie się unikać tych elementów, które mogą wpływać na odbiorcę niekorzystnie. O czym będziemy myśleć i jak przełoży się to na praktykę?

Designerzy w przypadku stosowania kolorów postawią na bardziej wyważoną paletę barw. Delikatne i subtelne odcienie przyjemnych dla oczu kolorów w rodzaju zielonego, błękitnego czy różowego powalczą z wszechobecną bielą. Nawet w przypadku jastrzębich branż, gdzie przyzwyczajeni jesteśmy do powagi i surowości, deweloperzy szukali będą rozwiązań kuszących użytkownika spokojem.

Wpływu designu na zdrowie psychiczne nie da się zmierzyć. Brak możliwości kwantyfikacji nie oznacza jednak, że powinniśmy uciekać od odpowiedzialności w tej materii. Rosnąca świadomość społeczna wpłynie w najbliższych latach również na projektowanie i rozwijanie stron internetowych!

4. SXO

Projektowanie stron internetowych z myślą o użytkowniku to oczywiście żadna nowość. UX design od dawna nie jest już modą czy popularnym słowem-wytrychem. Podstawy sztuki dbania o doświadczenie użytkownika zna już prawdopodobnie każdy web designer. W 2021 roku warto będzie pójść dalej i połączyć je z optymalizacją SEO.

SXO, czyli search experience optimization, polega na zaprojektowaniu całej strony i poszczególnych wpisów z myślą o konkretnych użytkownikach – tych wchodzących na stronę z wyszukiwarki. Jeżeli głównym źródłem odwiedzin mają być wyszukiwania organiczne, osoba trafiająca na stronę z Google powinna bezproblemowo uzyskać satysfakcjonującą odpowiedź na swoje zapytanie.

Oczywiście zagadnienie to wykracza daleko poza sam design. Chodzi tu jednak nie o zaprojektowanie strategii, lecz pewien styl myślenia, w którym projektant bierze pod uwagę określone źródło ruchu. Umiejętność spojrzenia na stronę internetową pod tym kątem będzie z roku na rok coraz ważniejsza.

5. Efekty parallax (paralaksy)

O ile wymienione wcześniej trendy web designu na 2021 rok skupiają się przede wszystkim na kwestiach związanych z filozofią designu, skupienie na efektach parallax jest już zagadnieniem typowo technicznym. Choć w modzie jest od lat, podobnie jak pozostałe opisane tendencje ulegnie znacznym przekształceniom w stronę prozdrowotną. Na czym będzie to polegało?

Cóż, i tutaj design skupić ma się na maksymalnym komforcie odbiorcy. Wrażenie głębi i przestrzenności będzie musiało ograniczać się do mniejszych przestrzeni ekranu, stanowiąc po prostu miły dodatek estetyczny, a nie dominantę kompozycyjną. W żadnym wypadku nie mogą spełniać funkcji jaskrawych świateł i ostrych dźwięków w kasynie, które stymulują receptory dopaminy. Tego typu bodźców internauci mają na co dzień dość i starają się od nich uciekać!

Czemu zatem nie zrezygnować z paralaks? Cóż, wciąż są kochane przez użytkowników i przyciągające ich uwagę. Stąd potrzeba dopieszczenia tego elementu do momentu, w którym z jednej strony zachwyca, a z drugiej nie wybija z rytmu.

Zobacz nasze realizacje lub skorzystaj z bezpłatnej wyceny!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona jpmmarketing.pl korzysta z plików Cookie (Ciasteczka). Odwiedzając naszą stronę bez dokonania zmian ustawień swojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies.
Czytaj więcej