User Generated Content
Najlepsze sposoby na to:
1. Opinie użytkowników
Chociaż User Generated Content wiązany jest przede wszystkim z mediami społecznościowymi, najprostsza forma UGC równie dobrze sprawdza się na zwyczajnych stronach firmowych czy sklepach. Chodzi tu oczywiście o opinie użytkowników, które pełnią wieloraką funkcję. Nawet jeżeli nie zawsze będą stuprocentowo pozytywne, zdecydowanie uwiarygadniają nas w oczach kolejnych klientów. Długie i treściwe komentarze na temat konkretnego produktu wpływają także pozytywnie na pozycjonowanie sklepu internetowego, a to rzecz nie do pogardzenia.
Jak zachęcić użytkowników do zostawiania opinii? Nie należy skupiać się wyłącznie na impulsach. Podstawą jest stworzenie atrakcyjnego i intuicyjnego systemu. Klienci lubią dzielić się wrażeniami ze względu na społecznościowe nastawienie gatunku ludzkiego. Często wystarczy, aby usunąć im bariery i podsunąć pod nos prosty system ocen i komentarzy. Będzie to bardziej skuteczne niż prośby, maile z przypomnieniami czy zachęty w postaci zniżek albo innych bonusów.
Warto uważnie obserwować też wypowiedzi na temat marki, które już istnieją. Jeżeli klienci zwracają uwagę na konkretne zagadnienia i wyrażają swoje opinie na ich temat znacznie częściej, właśnie na ten aspekt powinniśmy położyć nacisk w komunikacji nastawionej na budowanie user generated content.
2. Konkursy
Nieśmiertelnym sposobem na zachęcenie klientów do tworzenia contentu są konkursy oraz różnego rodzaju wyzwania. Nie muszą być przy tym akcjami nastawionymi wyłącznie na UGC, a spełniać tę rolę przy okazji. Oznaczanie znajomych czy kreowanie związanych z marką hashtagów sprawdza się także przy tworzeniu virali albo kampaniach influencerskich, gdzie konkurs jest tylko jednym z elementów szerszej akcji promocyjnej.
A co jeżeli efektem konkursu ma być właśnie user generated content? Organizowanie kampanii tego typu to szeroki temat, którego nie da się podsumować w dwóch zdaniach. Pamiętać trzeba jednak o wystrzeganiu się podstawowego błędu. Wiele firm wychodzi z założenia, że klienci zabijali będą się o nagrodę tylko dlatego, że to coś „za darmo”. Trudno spodziewać się jednak, że tłumy zaczną poświęcać mnóstwo czasu, jeżeli na stole leży do zgarnięcia zniżka na 10 zł czy kosztujący tyle samo gadżet. Użytkownicy z łatwością wyczują sytuację, w której nie są traktowani fair!
3. Ankiety i pytania
Jeżeli firma nie ma środków na przeprowadzenie porządnego konkursu, znacznie lepszym pomysłem jest zwyczajne zadawanie pytań. Padać mogą w najróżniejszej formie, czy to prostej ankiety z zamkniętymi odpowiedziami, czy pytań otwartych zachęcających użytkowników do jak największej kreatywności. Przy okazji warto też uważnie obserwować, jakie potrzeby wyrażają klienci lub na jakie przeszkody się natykają. Niejeden produkt poradził sobie wyśmienicie na rynku tylko dlatego, że jego twórca poprawnie zidentyfikował rynkowy deficyt rozwiązań konkretnych problemów!
Jak przekonać obserwujących do tego, aby dzielili się swoją wiedzą i odczuciami? Wbrew pozorom nie chodzi o prostotę pytania i akcji do podjęcia. Znacznie lepsze jest zidentyfikowanie celów, które stawiają sobie odbiorcy natykając się na posty naszej firmy. Jedni dzięki podzieleniu się pro tipem mogą poczuć się jak eksperci, a inni będą chcieli pochwalić się posiadaniem danego produktu i aktywnym korzystaniem z niego ze względów prestiżowych. Forma i treść zachęty do generowania contentu powinna być podyktowana znajomością potrzeb klientów!