O tym, dlaczego social media nie pracuje na Twój sukces w biznesie

5 marketingowych mitów
5 marketingowych mitów
30 grudnia 2013

Jeśli zainwestowałeś sporo czasu i pieniędzy w social media marketing w ciągu ostatniego roku i czujesz się lekko sfrustrowany, nie martw się, nie jesteś sam.

Badania zagranicznej firmy społecznościowej Manta,  wskazują, że około 61% małych przedsiębiorców nie widzi żadnego zwrotu z inwestycji w działalność social media… Jednak prawie 50% twierdzi, że ich czas spędzony w mediach społecznościowych wzrósł, a tylko 7% skróciło ten czas.

Nic dziwnego, że wiele firm nie właściwie wykorzystuje potencjał social media. Koniec końców, sukces każdej inicjatywy marketingowej wymaga starannego planowania, strategii, odpowiedniej taktyki oraz sposobu pomiaru wyników.  Niestety, wielu właścicieli firm ignoruje większość z tych czynników i po prostu rzuca się na głęboką wodę. I to właśnie jest skuteczna recepta na niepowodzenie. Jednak, jest nadzieja, gdyż można podać wiele przykładów firm, które wykorzystują media społecznościowe nadzwyczaj dobrze.

Skoro, więc inne firmy z powodzeniem wykorzystują social media w ich strategii marketingowej, dlaczego więc social media nie pracuje dla Twojej firmy?

Chcesz poznać jaka jest zasadnicza różnica między firmami, które odniosły sukces w mediach społecznościowych, a między tymi, które nie mają się, czym pochwalić?
Czy chodzi o zbyt wysokie oczekiwania?
Czy może nieumiejętność tworzenia odpowiedniej treści lub niewystarczającej treści?
Czy chodzi o wydawanie zbyt małej sumy pieniędzy na social media?
Czy może szwankuje generowanie wystarczającego ruchu na Twoim fanpage’u bądź zbyt małą liczbę fanów?

Odpowiedź jest naprawdę prosta, ponieważ nie chodzi o słabą treść, brak pieniędzy bądź małą ilość fanów.

Czy jesteś na to gotowy?

Social media nie zarabia dla Ciebie gdyż nie wyznaczasz jasnych, wymiernych celów.

Powiedzmy to jasno, małe firmy, które nie mają określonych jasnych, mierzalnych celów są skazane na porażkę.

 

Większość małych firm – nawet dobrze prosperujących małych firm – nie rośnie, dlatego, że właściciele nie mają czasu, aby wyznaczać sensowne cele. Rozmawiałem z tysiącami małych firm. Większość z nich, chce pracować dla siebie i prowadzić działalność gospodarczą, która zapewni im i ich rodzinom dobrą jakość życia. Ale to nie są cele, o których mówię. Większość właścicieli małych firm nie ustanawia kwartalnych lub rocznych celów dla swoich firm. Oni po prostu chcą uruchomić biznes, koncentrując się na codziennej działalności, bez ustanowienia tego, co mają nadzieję osiągnąć w określonym czasie. Podczas gdy ogólny cel może pomóc zarobić mnóstwo pieniędzy i znaleźć wystarczająco dużo czasu, aby móc cieszyć się z innych działań. Powinieneś ustanowić cele operacyjne dla Twojej firmy. Manta.

 

Żeby wszystko było jasne, prawdopodobnie masz już ustalone ogólne, długoterminowe cele. Na przykład, możesz mieć szeroki cel, aby zwiększyć swoje dochody lub zyski w ciągu najbliższych sześciu do dwunastu miesięcy poprzez dźwignię finansową taką jak Twitter czy Facebook. Szerokie, długoterminowe cele są ważne, ale rzadko pomagają ocenić sukces lub porażkę ukierunkowanych strategii i technik. Łatwo zauważyć, dlaczego tak wiele firm nie widzi żadnego zwrotu z inwestycji w ich działalności w mediach społecznościowych. Według wyników badań firmy Manta większość firm ustanawia zbyt szerokie cele:

 

Co firmy próbują osiągnąć przez social media: 36% twierdziło, że ich celem było pozyskanie i zaangażowanie nowych klientów, 19% twierdziło, że było to zdobycie potencjalnych klientów i poleceń, a 17% opowiedziało się za zwiększeniem świadomości. 

 

Ale jakie znaczenie mają te cele? Jak zmierzyć zaangażowanie i pozyskanie nowych klientów? Jak zmierzyć zwiększenie świadomości? Przez jaki okres czasu? Być może odpowiedzi na te pytania wydają się dość proste dla Ciebie, ale w rzeczywistości nie są.

Wielu właścicieli małych firm są samozwczańczymi ekspertami od social media, którzy twierdzą, że proste utworzenie konta Twitter, strony firmy na LinkedIn oraz fanpage na Facebook, otworzy im wrota do nieograniczonych zysków ze sprzedaży. Większość tych „ekspertów” oferuje utrzymanie tych kont za miesięczną opłatą. To „utrzymanie” oznacza zazwyczaj kilka ogólnych wiadomości, które nie przyniosą żadnych wymiernych efektów ani realnej sprzedaży dla Twojej firmy.

Małymi krokami do sukcesu

Jest jeden dobry powód, dla którego większość właścicieli firm nie ustala odpowiednich celów dla podejmowanych strategii marketingowych. Niewielu ludzi czuje się dobrze z ich systematycznym, przyrostowym sukcesem. W końcu, nie oszukujmy się, kochamy i świętujemy wielkie zwycięstwa. Ale rzadko celebrujemy mały, przyrostowy sukces. I to jest błąd. Powinniśmy świętować małe sukcesy, ponieważ stają się one trampoliną do kolejnych sukcesów. Co ważniejsze, przyrostowy sukces jest łatwo mierzalny. Możesz sprawić, aby social media pracowały dla Ciebie, ale musisz włożyć odrobinę wysiłku i najważniejsze, ustalić jasne, mierzalne cele. Na przykład, Twoim celem mogłoby być:

  • kierowanie ruchu internetowego do Twojej firmy
  • kierowanie ruchu „offline” do Twojej firmy
  • promocja Twoich produktów i usług
  • zwiększenie Twojej rozpoznawalności w wynikach wyszukiwania
  • wpływanie na potencjalnych klientów
  • budowanie widoczności marki i wizjonerstwa
  • zbudowanie społeczności.

Każdy z nich jest szerokim, długoterminowym celem. Aby te cele były sensowne dla twojej strategii w social mediach, musisz rozłożyć je na mniejsze kawałki.

Jasne, sprecyzowane cele

Rzućmy okiem na to, jak mała firma może ustalić jasny, mierzalny cel dla kierowania ruchu internetowego do swojej działalności przez aktywność w social mediach. Załóżmy, że firma sprzedaje kosze upominkowe, i chce zacząć eksperymentować z facebook (poprzez uczestnictwo i dzielenie się interesującymi, angażującymi treściami, ale oprócz tego, wydając też 100 zł na tydzień na reklamę). Mała firma może ustalić następujące cele dla pierwszych 90 dni jej wysiłków włożonych na działania marketingowe na faceboooku.

Cel 1. Ściągnąć 25 nowych potencjalnych klientów dziennie na witrynę internetową firmy

Cel 2. Zdobyć 3 nowych klientów dziennie z tych wysiłków.

Ponad 90 dni to są bardzo mocne liczby. Jeśli firma realizuje swoje cele, to pozwoli Ci ściągnąć, co najmniej 2,250 nowych potencjalnych klientów do Twojej witryny internetowej, co się przełoży na 270 nowych klientów.

Przed rozpoczęciem działań marketingowych w social media, firma powinna ocenić, ilu potencjalnych klientów trafia do nich poprzez facebooka dziennie obecnie. W końcu, niemożliwym jest, aby stwierdzić czy przybyło 25 nowych klientów każdego dnia, jeśli nie znasz podstawowej liczby klientów odwiedzających Twoją witrynę. Google Analytics powinno dostarczyć jasną odpowiedź. Na zakończenie 90-dniowego okresu firma może ocenić sukces bądź niepowodzenie wysiłków, patrząc na analizy i wyniki tych działań. Czy wysiłek włożony w dotarcie, do co najmniej 2,250 potencjalnych nowych klientów przyniósł zamierzony efekt? Czy firma zyskała 70 nowych klientów poprzez działania na facebooku?

Jak widać, odpowiedź na każde pytanie jest albo tak lub albo nie. Albo zyskałeś, co najmniej 2,250 nowych potencjalnych klientów z facebooka w ciągu tego okresu albo nie. Albo znalazłeś 270 nowych klientów poprzez kampanię na facebooku albo nie. Teraz spójrz na własny biznes oraz strategie marketingowe i taktyki w social mediach z pozycji wykonującego. Czy określiłeś zestaw jasnych, mierzalnych celów dla tych strategii? Jeśli nie, znajdź trochę czasu, aby zrobić to dzisiaj – określając dokładnie, co chciałbyś osiągnąć, w jakich ramach czasowych, i jak zmierzysz postęp.

Social media nie pracują dla Twojej firmy, ponieważ nie ustalasz jasnych celów.

Zmień to.

1 Komentarz

  1. Manager pisze:

    Te małe cele o których pisze się wyżej bardzo przypominają mi działania w ramach filozofii KAIZEN.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.