1. Zrób sensowny keyword research
Zarówno w przypadku kampanii SEM, jak i długofalowych działań związanych z optymalizacją strony pod kątem odbiorców pozyskiwanych organicznie, podstawą jest dobry keyword research. Już na etapie szukania słów kluczowych dowiedz się, co w Google wpisują twoi potencjalni klienci. Na bazie analizy działań konkurencji związanych ze słowami kluczowymi, a także wiedzy na temat grupy docelowej, należy rozplanować działania SEM i SEO pokrywające różne obszary na tyle kompleksowo, aby domknąć temat.
Nie można pozostawiać klientom wątpliwości, kto jest specjalistą we wszystkich aspektach poruszanego tematu. Niezależnie od tego, czy trafili do ciebie z reklamy PPC, czy wyszukali twoją firmę organicznie.
2. Zadbaj o jakościowy content
Przyciągnięcie odbiorców za pomocą technik SEM i SEO różni się oczywiście pod względem stopnia trudności. W obu przypadkach samo trafienie potencjalnego klienta na stronę będzie wyłącznie pustym przelotem, jeżeli nie trafi na jakościową treść lub skuteczny landing page. Zwiększanie konwersji to temat-rzeka, któremu poświęciliśmy na blogu niemało artykułów. Żadne tricki oraz usprawnienia nie zastąpią jednak solidnego contentu.
Cele stawiane przed konkretnymi treściami mogą się różnić w zależności od źródła ruchu. Ich poziom musi być równie wysoki.
3. Zestawiaj ze sobą statystyki SEM i SEO
Działania SEM i SEO nie mogą być na dłuższą metę prowadzone bez zaglądania w statystyki. Nie chodzi tu jednak o kontrolowanie działań z osobna i w oderwaniu od siebie. Zwiększanie ruchu płatnego oraz organicznego może wymagać różnych taktyk, ale podobnie jak w przypadku keyword researchu, i tu musimy rozplanowywać kolejne działania z myślą o zgraniu obu źródeł. Bez porównania ze sobą danych co najmniej z Google Ads oraz Google Analytics i Google Search Console nie będziesz w stanie tego zrobić.
Prace nad optymalizacją SEO wzmocnią działania SEM. Tym bardziej, im więcej mądrych wniosków wyciągniesz ze statystyk.
4. Pracuj nad zaufaniem ze strony klientów
Kiedy rozhulają się już dobrze ustawione kampanie SEM, a najważniejsze podstrony, wpisy czy produkty zaczną wyświetlać się na topowych pozycjach w Google, potencjalni klienci będą stykali się z twoimi treściami więcej niż raz. Nawet jeżeli pierwszy kontakt z marką nie zakończy się konwersją, okazji na ponowny będzie sporo, szczególnie podczas prowadzenia działań remarketingowych. Ważne, aby wejście na stronę było dla użytkownika równoznaczne z otrzymaniem tego, czego oczekuje po wpisaniu w wyszukiwarkę danego keywordu lub kliknięciu w reklamę Google Ads.
Z pewnością nie da się spełnić oczekiwań wszystkich odbiorców. Do zbudowania zaufania klientów zdobytych dzięki działaniom SEM i SEO wystarczy jednak uczciwe dostarczenie tego, co zapowiada reklama lub tytuł artykułu oraz jego opis.
5. Nie stawiaj wyżej SEM nad SEO. I vice versa
SEM i SEO są narzędziami marketingu internetowego. To one służyć mają twojemu biznesowi, a nie na odwrót. W zależności od marki, niszy rynkowej lub określonej branży mogą zapewniać różne wyniki. Istotne jest, aby nie zamykać się na działania uzupełniające wobec tych przynoszących większe efekty. Płatne kampanie nie będą działały idealnie bez optymalizowania strony z myślą o wyszukiwarce.
Sama walka o ruch organiczny z myślą o taniej reklamie w Google może skończyć się przepalaniem zasobów, jeśli nie uzupełnimy tego działaniami w Google Ads.
Promowanie usług czy produktów w internecie może opierać się na krzykliwych hasłach, w myśl których „X się skończyło, teraz rządzi Y”. Ty jednak bądź mądrzejszy i dopasuj środki reklamowe do swoich celów biznesowych, a nie na odwrót.