Z naszego poradnika na temat podstaw reklamy w Google dowiesz się:
O tym, jak łatwo przyciągnąć klientów za pomocą reklamy w Google, przekonują nieustannie wszyscy eksperci od internetowego marketingu. Wielu z nich od razu po wymienieniu zalet większej widoczności w wyszukiwarkach przechodzi do podawania ceny za swoje usługi. To sprawia zaś, że część przedsiębiorców uznaje promocję w Google za rzecz zbyt kosztowną. Tymczasem jak mawiał klasyk obalania mitów i błędnych obiegowych opinii: nic bardziej mylnego.
Czy podstawowe działania są w stanie pomóc wówczas, gdy rynkowi oponenci są dobrze osadzeni w wyszukiwarce i działają z potężnym budżetem? W tradycyjnym biznesie najlepszym sposobem na konkurowanie z wielkimi firmami jest specjalizacja i zapewnianie fachowych usług w takiej niszy, której duże podmioty nie są w stanie objąć lub jest to dla nich nieopłacalne. Podobnie rzecz ma się z reklamą w Google.
Skupiając się na mniej popularnych frazach dotrzemy do klientów, którzy szukają konkretnych rozwiązań. Dlatego też jeśli nie mamy dużego budżetu promocyjnego, powinniśmy docierać stopniowo do mniejszych grup klientów, zamiast próbować trafić do wszystkich jednocześnie. Zasada “mniej znaczy więcej” odnosi się również do ograniczania geograficznego. Nawet kiedy prowadzimy biznes online i potencjalnych klientów dopatrujemy się w ludziach lub firmach z całej Polski, możemy skorzystać na docieraniu do konkretnych regionów, miast czy nawet dzielnic.
Mnóstwo biznesów jest w stanie poprawić swoją widoczność w Google bez olbrzymich nakładów pieniężnych. Dotyczy to zarówno firm działających wyłącznie w internecie, jak i lokalnych usługodawców oraz przedsiębiorców. Istnieje kilka sprawdzonych i uniwersalnych sposobów na zadbanie o lepsze pozycje w wyszukiwarce bez ponoszenia kosztów. Mimo iż przychody Google ze sprzedaży reklam sięgnąć mają w 2020 roku nawet 40 miliardów dolarów, nadal największą wartość stanowią dla amerykańskiej firmy informacje. To właśnie dzielenie się nimi z wyszukiwarką jest pierwszym krokiem do lepszej widoczności.
Pierwszym krokiem do zwiększenia widoczności w Google jest sprawienie, aby w internecie znalazły się wszelkie istotne informacje na temat naszej firmy. W zależności od profilu działalności, powinniśmy je umieścić na stronie internetowej lub w Google Maps. Najlepiej zaś, jeśli mamy możliwość zrobienia jednego i drugiego.
W pierwszym przypadku informacje o naszej działalności nie ograniczają się do wypełnienia podstawowymi danymi podstrony “o mnie”. Musimy regularnie opisywać jak działamy i w jaki sposób nasza firma pomaga klientom, czy to za pomocą swoich produktów, czy usług. Idealnym narzędziem do czynienia tego jest blog, na którym możemy zamieszczać fachowe porady i wszelkie inne przemyślenia na temat branży, w której działamy. Marketingowe powiedzenie “content is king” nie wzięło się znikąd, a w kontekście reklamy w Google nabiera nowego znaczenia. Czym więcej wartościowej treści zamieścimy na stronie, tym większe prawdopodobieństwo, że przypadnie ona do gustu algorytmom wyszukiwarki i będzie podsuwana klientom poszukującym danych produktów czy usług.
Oczywiście nasze działania nie powinny ograniczać się do zamieszczania treści. Zarówno samą stronę, jak i publikowany na niej content, warto dodatkowo optymalizować z myślą o zasadach działania algorytmów Google. Zagadnieniem tym zajmuje się dziedzina nazywana w skrócie SEO (od search engine optimization, czyli optymalizacji pod kątem wyszukiwarek). Szybkie działanie strony, przejrzysta struktura treści oraz sensowne linkowanie poszczególnych tekstów pomiędzy sobą to absolutne podstawy, które powinniśmy wprowadzić jak najszybciej.
Rozpoczęcie reklamy w Google jest zazwyczaj równoznaczne z wystartowaniem kampanii SEM, łączącej w sobie wspomnianą już optymalizację SEO z płatnymi reklamami w systemie Google Ads. Platforma reklamowa największej na świecie wyszukiwarki pozwala na wyświetlanie sponsorowanych linków nie tylko ponad wynikami wyszukiwania, ale również tysiącach stron partnerskich programu Google AdSense. Przeprowadzimy w ten sposób również kampanie produktowe czy dotrzemy do potencjalnych klientów w formie wideo.
Płatna reklama w Google nie musi być droga. Ile kosztuje dokładnie? To zależy od przyjętego modelu rozliczania, ale na początku warto zastanowić się nad reklamą typu PPC, czyli pay per click. W ten sposób płacimy za efekty. Ustawiając maksymalny budżet, wydamy pieniądze na przyciągnięcie na naszą stronę wyłącznie tylu potencjalnych klientów, ilu będzie zainteresowanych naszymi usługami lub produktami. Jest to jednocześnie pierwszy moment, w którym powinniśmy pomyśleć o profesjonalnym wsparciu ze strony specjalisty SEM.
Osoba zajmująca się zawodowo kampaniami SEM jest w stanie sprawić, że reklama w Google dotrze do odbiorców naprawdę zainteresowanych naszymi usługami. Czym mniejszy budżet, tym mniej pieniędzy chcemy przepalać. Pomoże w tym nie tylko dobór odpowiednich słów kluczowych czy form promocji, ale także optymalizacja reklamy na bazie uzyskanych wyników. Analizowanie efektów płatnych kampanii to podstawa, kiedy kalkulujemy każdą złotówkę wydaną na promocję w internecie.
Tania, a w wielu przypadkach nawet darmowa promocja w Google nie jest zatem mrzonką. Podsumujmy, jakie działania krok po kroku możemy podjąć, aby zwiększyć widoczność naszego biznesu w wyszukiwarce.