Z naszego artykułu na temat pozycjonowania sklepu internetowego dowiesz się:
- Jak szybkość strony wpływa na pozycję sklepu w Google?
- Czemu tak ważne są unikalne opisy produktowe?
- Ile może dać ci blog i działania content marketingowe?
- W jaki sposób naturalnie zdobywać linki?
Pozycjonowanie sklepu internetowego zacznij od optymalizacji strony
Dobra optymalizacja strony wpływa na pozycję sklepu internetowego w wyszukiwarkach. Roboty Google chętniej podsuną użytkownikowi treść, do której ten będzie miał szybki dostęp. Od lat mowa jest o tym w oficjalnych wytycznych, ale pokazuje to także praktyka. Internauci nie lubią czekać, mają do dyspozycji dziesiątki innych źródeł, a dodatkowo rozpraszani są przez media społecznościowe. Wolne działanie strony przekłada się na mniejsze zaangażowanie i szybkie kończenie wizyt na stronie, a na to również zwraca uwagę algorytm.
Czas ładowania strony podejrzymy chociażby w Google Analytics. Bez problemu znajdziemy w sieci także inne darmowe speed testy. Podstawowe problemy z optymalizacją sklepu internetowego są w stanie wskazać nawet proste narzędzia analityczne, chociażby PageSpeed Insights proponowany przez Google Developers. Podpowiedzą również rozwiązanie poszczególnych mechanicznych usterek, z którymi borykają się liczne strony.
Do najczęstszych problemów, które mają wpływ na wolniejsze działanie strony, należą:
- kiepsko zaprojektowany kod strony
- zbyt duża ilość nieistotnych skryptów
- obrazki ważące po kilka czy nawet kilkanaście MB
- hosting niedostosowany do wielkości ruchu na stronie
- nadprogramowe wtyczki do WordPressa
- zbyt wiele widżetów YouTube, Twitch etc.
Unikatowe opisy produktowego to najlepszy przyjaciel dobrego pozycjonowania
Kwestie techniczne związane z SEO warto zostawić specjaliście, jednak nawet najlepszy programista może nie zauważyć podstawowego błędu wielu sklepów internetowych. Jest nim brak unikatowych opisów produktowych. To element, na którym zdarza się właścicielom biznesu online przyoszczędzić. Skoro producent danego przedmiotu dostarcza kompleksową i nierzadko porywającą charakterystykę swojego towaru, to po co kombinować z własnym tekstem?
Powód jest jeden: Google lubi unikatowe treści. Solidne opisy produktów wpłynąć mogą nie tylko na skuteczniejszą konwersję w lejku sprzedażowym, ale również na pozycjonowanie sklepu internetowego. Co jeśli nie jesteśmy w stanie pozwolić sobie w danej chwili na sprzedażowy opis przy użyciu języka korzyści? Nawet średnia, ale jedyna w internecie treść będzie lepsza niż charakterystyka ze strony producenta, umieszczona także w kilku innych sklepach.
Pozycjonowanie sklepu internetowego znacznie poprawia też content marketing
W środowiskach skupionych na social mediach można usłyszeć, że blogi internetowe są przeżytkiem. Do pewnego stopnia można się z tym zgodzić, jeżeli chodzi o treści lifestyle’owe czy związane z marką osobistą. W sklepach internetowych genialnie działają jednak stare dobre blogi. Przynajmniej tak długo, jak skupione są na content marketingu i potrafią przyciągnąć użytkowników szukających rozwiązania konkretnych problemów w wyszukiwarce.
Blog pomagający w pozycjonowaniu sklepu internetowego powinien opisywać tematy związane z branżą, w której działamy. Zdecydowanie nie sprawdzi się tu proste opisywanie produktów. Musimy zastanowić się, jakie pytania mogą sobie zadawać potencjalni klienci. Jeśli sprzedajemy obroże dla psów, warto odpowiadać na pytania związane z dbaniem o akcesoria czy wyprowadzaniem psich przyjaciół na spacer. Na miejscu będą zdecydowanie opisy ras, chorób dotykających te zwierzęta czy pomysły na zabawy na świeżym powietrzu.
Dopiero współpraca ze specjalistą SEO pozwoli na zidentyfikowanie istotnych fraz oraz słów kluczowych, ale już sam naturalny content pokaże algorytmom, że idziemy w dobrą stronę. Jeśli połączymy to z nieco bardziej zaawansowanymi praktykami pozycjonerskimi, z link buildingiem na czele, nasz sklep szybko zacznie zdobywać pozycje w TOP 10 Google. A stamtąd już niedaleko do wielkiego sukcesu. Potrzebne będzie tylko…
… zdobywanie linków. Jak to zrobić w sposób naturalny i bez spamu?
Jednym z ważniejszych kryteriów, które wpływają na pozycję strony w wyszukiwarkach, jest siła i profil prowadzących do niej linków. Oczywiście nie chodzi tu o spamowanie for internetowych oraz sekcji komentarzy na portalach odnośnikami do strony głównej. Jak zdobyć mocne linki, które wpłyną na pozycjonowanie sklepu internetowego?
Zanim dojdziemy do etapu zamieszczania materiałów sponsorowanych u wydawców o mocnych zasięgach lokalnych, a może nawet i krajowych, warto wypróbować kilka podstawowych technik. Sklepy internetowe mogą:
- wymienić się wpisami gościnnymi ze sklepami czy innymi stronami o podobnej tematyce, ale nie stanowiącymi konkurencji,
- poprosić o zamieszczenie linka do naszej strony partnerów czy dostawców,
- nie zapominać o umieszczaniu linków przy ogłoszeniach o pracę lub ofertach z takich serwisów jak OLX, zamieszczać wartościowe posty na forach tematycznych, a ponadto mieć link do strony w profilu,
- skontaktować się z dzielnicowymi, gminnymi czy nawet powiatowymi stronami, które prowadzą często katalogi lokalnych firm,
- uzupełnić dane adresowe firmy wraz z linkiem do strony WWW w portalach z elektronicznymi wizytówkami.
To kilka podstawowych technik, które właściciel sklepu internetowego może zacząć implementować na własną rękę w celu poprawy pozycjonowania strony.